foto


Voľné miesto vzadu

Blues o pohrebe revízora vo výslužbe

Triquetra

Poštár

Polnočný šerif

                                                            
Biografia Hudba Knihy Divadlo
Publicistika Internet Recenzie Články
Rozhovory Ponuka
Miloš Janoušek

(nar. 16. júla 1952 v Bratislave)

1973 Počas štúdií v Prahe účinkoval v Divadle na Nerudovce v inscenácii textov F. Villona Hra bez závěti a Hansa Sachsa Vyřezávání bláznů.

1974 V Bratislave zakladá Divadlo Filoxéra a účinkuje v kabarete Padal dolu svahom pán. Domácou scénou Filoxéry je Divadlo u Rolanda.

1975 Zoznamuje sa Dušanom Valúchom a po odchode z Filoxéry začínajú spolu vystupovať ako pesničkársky tandem.

1976 Vystúpil na legendárnom 1. Koncerte mladosti v Pezinku.

1977 Začiatok spolupráce s rolandovskými divadlami Pegasník a Faust/Modré divadlo, pre ktoré skladá pesničky a scénickú hudbu (A. Ferko: Ide dravec tvrdo na vec; V. Šuplata: Ad absurdum, Tajomný šepot).

1979 Spolu s ďalšími bratislavskými pesničkármi zakladá združenie Slnovrat, ktoré pôsobí v Divadle u Rolanda až do svojho zániku.

1982 Účinkuje v skupine Zátvorka (Z. Homolová, T. Koričanská, J. Kinček, M. Janoušek) a nahrá s ňou 7 piesní pre Slovenskú televíziu.

1984 S Viki Janouškovou napísali prvý slovenský folkrockový muzikál Býval v horách jeden mlynár... Incenáciu uviedli v r. 1985 študenti bratislavskej VŠMU. Muzikál bol voľne postavený na pôdoryse známej ľudovej balady.
Po odchode zo skupiny Zátvorka so Zuzanou Homolovou a Ivanom Hoffmanom zakladajú novú skupinu, lakonicky nazvanú menami členov. Výsledok relatívne krátkej existencie je 5 skladieb v archíve Slovenského rozhlasu.
Začína skladať hudbu pre profesionálne divadlá v Martine a Komárne, do roku 1990 je to spolu 5 inscenácií.

1985 Pripája sa k Dušanovi Valúchovi a Karolovi Svozilovi, ktorí v r. 1982 v rámci Slnovratu vytvorili skupinu Jednofázové kvasenie a jeho príchodom sa „Jednofázovka“ stabilizuje ako trio.

1986 1987 Spolupráca skupiny Jednofázové kvasenie na projektoch Hugolín Gavlovič: Valaská škola mravov stodola a Daniel Speer: Uhorský Simplicissimus.

1987 až 1988 Scenáre pre Slovenský rozhlas Muž 200 000 Voltov (Gilbert Bécaud), Nomád s gitarou (Woody Guthrie), Hamlet s gitarou (Vladimír Vysocký), Muž, ktorá napísal Rapsódiu v modrom, Obrázky pre rôznych maliarov - Obrázky z výstavy.

1990 Po zrušení televíznej relácie Lastovička, pre ktorú písal scenáre, spolu s redaktorkou Hanou Daubnerovou a režisérom Milošom Volným postavia koncepciu novej mládežníckej relácie s názvom Zóna D. Stálou súčasťou Zóny D sú aj "klipy" folkových interpretov.
V tom istom roku vychádza sampler Folkový kolotoč, kde má dve vlastné piesne a podieľa sa aj na ďalších skladbách, a prvý album skupiny Jednofázové kvasenie.
Pre Divadlo SNP Martin skladá hudbu k inscenácii Obchodník s dažďom, ktorú nahráva jeho spoluhráč z Jednofázového kvasenia, klarinetista Karol Svozil.
Skladá hudbu k rozprávkovým inscenáciám V. Šuplatu: Modrý Jonathán (Slovenská televízia) a Rozprávka rozprávok (Slovenský rozhlas). So skupinou Jednofázové kvasenie vydáva vo vydavateľstve OPUS prvé LP skupiny

1991 V RMC Rádio pripravuje a moderuje (každý druhý týždeň, striedavo s Zuzanou Homolovou) reláciu Pesničky do tmy - hodinové nočné stretnutie nielen s folkom, ale aj šansónom, rockom, a divadelnou piesňou.
Začína sa rozbiehať projekt Slovenskej televízie Pesničkári slovenskí, v rámci ktorého Janoušek pôsobí (spolu s Hanou Daubnerovou) ako hudobný dramaturg a zároveň aj ako autor viacerých scenárov (Jednofázové kvasenie, O.P.T., Soňa Horňáková, Martin Mašek, Zuzana Homolová a i.).
Je dopisovateľom českého časopisu Folk & Country, pre ktorý píše rubriku Ze Slovenska.

1993 Po dvojročnej spolupráci na hudobných profiloch Sólo pre... začína spolu s redaktorkou Zuzanou Jurišovou pripravovať mesačník Folkový klub (1993-2004).
Je to úspešný rok aj po stránke literárnej, pretože po dvoch divadelných inscenáciách (Vojto v Trnave a Lola Blau v Martine), pre ktoré napísal piesňové texty, mu vychádza kniha poviedok Nevoskové panoptikum. Panoptikum získalo Cenu Združenia vydavateľov a knikupcov Slovenska za debut.

1994 S Jednofázovým kvasením vydáva ďalší album, Ein Stein Blues.

1995 Začína spolupracovať s vydavateľstvom Meritum, pre ktoré redaktorsky pripraví viacero kníh z tvorby pesničkárov združenia Slnovrat a Punto a rybacé hlavy.
V Slovenských pohľadoch (8-9/1995) vychádza štúdia Násilie, humor a tendencia k mysticizmu v súčasnej slovenskej literatúre, v ktorej britský bohemista a slavista Robert B. Pynsent píše: „Janouškovo zobrazenie života v Československej ľudovej armáde je zábavnejšie ako Škvoreckého v Tankovom prapore alebo Švandrlíkovo v próze Černí baroni.“

1996 V Bratislave vzniká Divadlo a.ha, kde pôsobí nielen ako hudobný dramaturg, pesničkár a scenárista, ale aj ako autor grafického konceptu divadla a jeho bulletinov.
V nakladateľstve Tália-press mu vychádza kniha Divadlo u Rolanda alebo Roland Retro, venovaná legendárnemu Divadlu u Rolanda, za ktorú dostáva Cenu Literárneho fondu.
V tom istom roku mu vydavateľstvo Meritum vydáva knihu Životopis z nevydanej knihy.


1997 V Divadle a.ha. má premiéru prvá pôvodných rozprávok M. Janouška pre túto scénu, Úplne popletená rozprávka. Súčasťou tejto, ale aj všetkých ďalších Janouškových inscenácií sú pôvodné pesničky.

1998 Spolu s režisérom Róbertom Horňákom píše pre Divadlo a.ha. rozprávku Barónky v prášku.
Stála spolupráca v relácii A. Reinera Diagnózy (Slovenský rozhlas), pre ktorú zložil a so skupinou Jednofázové kvasenie nahral aj zvučku.

1999 V Starom divadle Nitra má premiéru spoločná divadelná hra Miloša Janouška a Viliama Klimáčka Žltý autobus, v Divadle a.ha. zas pôvodná rozprávka Paťa a (asi) sedem trpaslíkov.
Osvedčený tandem Dabnerová-Volný-Janoušek rozbieha ďalší z pesničkárskych projektov – tentoraz to je spoločný koncertný projekt Divadla a.ha a Slovenskej televízie Urobme si ticho...

2000 S Dušanom Valúchom a redaktorkou Vierou Benedikovou začína pre Slovenský rozhlas pripravovať reláciu Trojkolka (2000-2004), pre ktorú zložil a nahral aj zvučku.
Vo vydavateľstve DILEMA vydáva knihu Vianoce v Beatleheme.

2001 Zakladá internetovú stránku venovanú folku, Folknet.sk a zároveň sa stáva redaktorom prvého slovenského časopisu v oblasti folku, country a trampskej hudby, CFT.
Premiéra ďalšej rozprávky v Divadle a.ha. od názvom Duchovplná rozprávka.

2002 Janouškovu hru na motívy rozprávky Lewisa Carolla Alica v zázračnej krajine uvádza Činohra SND – Divadlo P. O. Hviezdoslava. Divadlo a.ha vydáva knihu scenárov rozprávok Miloša Janouška, súčasťou je aj CD s 18 piesňami z inscenácií.

2004 M. Janoušek spolupracuje na vytvorení interaktívneho CD-ROMu Na známosť sa dáva... Cédečko s históriou Bratislavy obsahuje pesničky, ktoré M. Janoušek napísal s Ivanom Čermákom a nahrávala ich (okrem iných) aj skupina Sklo.
Pod názvom Puna priča duhova ili ne dotiči se trola uviedlo Slovenské vojvodinské divadlo v Srbsku inscenáciu Duchovplnej rozprávky.
Slovenský rozhlas odvysielal dve dramatizované poviedky pod spoločným názvom Muž, ktorý miloval tornáda.

2005 Slovenský rozhlas premiéroval cyklus Afrických rozprávok, ktoré napísali M. Janoušek a Viki Janoušková.
Ďalším realizovaným scenárom v r. 2005 bola minihra Sukničkár.

2006 V Hudobnom centre vychádza kniha Miloš Janoušek, Hana Daubnerová a kolektív: Folk na Slovensku; prvá slovenská monografia, mapujúca fenomén folku a históriu slovenskej folkovej scény. Súčasťou je CD archívnych nahrávok z televízneho cyklu Pesničkári slovenskí.
V Báčskom Petrovci Slovenské vojvodinské divadlo uvádza premiéru hry Paťa a piráti.

2007 Vychádza kniha M. Ferko: Dejiny slovenskej fantastiky, v ktorej sa autor venuje sci-fi a fantasy tvorbe M. Janouška.
Divadelný súbor Atď pri ZUŠ v Žiar nad Hronom pripravilo podľa knihy Vianoce v Beatleheme scénické pásmo Topil sa kôň.
Pod názvom Gusari premiéruje Knjaževsko-srpski teatar v Kragujevaci (Srbsko) ďalšiu divadelnú verziu rozprávky Paťa a piráti.

2009 Divadelný súbor Napočkanie (Tlmače) zaradil do svojho repertoára úpravu rozprávky Alica v krajine zázrakov.

2010 Detské kočovné divadlo Drak z Prešova uviedlo premiéru hry Popletená rozprávka.
Slovenský rozhlas uviedol pod názvom Nikdy nepršalo tak, aby to bolo vážne zdramatizovanú prózu dvoch Janouškových poviedok.
Slovenská televízia odvysielala ako jeden diel cyklu Pesničkári po rokoch recitál M. Janouška a skupiny Jednofázové kvasenie.
Výsledkom znovuobnovenej spolupráce s Paťou Jarjabkovou Garajovou je projekt vianočného predstavenia s Domovom sociálnej starostlivosti PRIMA Paťa a pastieri.

2011 Slovenské vojvodinské divadlo v Báčskom Petrovci (Srbsko) po tretíkrát siahlo do repertoáru rozprávkových hier M. Janouška. Voľba tentoraz padla na Alicu v zázračnej krajine (podľa Lewisa Carolla) a uviedli ju uviedli v kombinovanej herecko-bábkarskej verzii.
Na renomovanej českej značke Indies Happy Trails vychádza dvojCD Jednofázového kvasenia Bezfázový stav.
V októbri divadlo Ticho a spol. realizovalo pod názvom Stopy snov v poradí už druhý projekt s Domovom sociálnej starostlivosti PRIMA. S menom.M. Janoušek sa spája spoluautorstvo scenára a pesnička Krídla.
O mesiac neskôr pod názvom Izrafel alebo Cúvanie do pamäti odpremiérovalo Ticho a spol. ďalšiu inscenáciu. V podaní Judity Hansman, Dana Heribana, Paľa Plevčíka a Michala Jánosa zaznela poézia básnikov troch generácii, Jána Ondruša, Miloša Janoučka a Ivana Koleniča.
Český publicista Pavel Klusák zaradil album Jednofázového kvasenia Bezfázový stav medzi Albumy roku 2011.

2012 Album Jednofázového kvasenia Bezfázový stav bol nominovaný na cenu Radio Head Award 2011.
V marci vychádza CD združenia Slnovrat Triquetra; disk obsahuje 3 skladby M. Janouška, z toho jedna, titulná, je gitarová inštrumentálka; na ďalších piesňach spolupracoval ako gitarista a producent.
Jednofázové kvasenie oslávilo 30. výročie svojej existencie nielen koncertom, ale aj vydaním CD Druhý pes, tretia fáza.
Publikované aj nepublikované poviedky M. Janouška sa stali podkladom pre vznik inscenácie Déja vu. V réžii Róberta Horňáka a v podaní Jany Lieskovskej a Pavla Plevčíka inscenáciu uviedlo divadlo Ticho a spol.
Pre inscenáciu zoskupenia Stopy snov: Pustý ostrov...?, ktoré tvoria profesionálni divadelníci a klienti Domova sociálnych služieb PRIMA s mentálnym hendykepom zložil M. Janoušek ústrednú pieseň Hľadanie...

2013 Pre novú inscenáciu divadla Ticho a spol. Všade tá rieka... (scenár: Viki Janoušková, réžia: Viera Dubačová), zhudobnil M. Janoušek dve básne Leopolda Laholu.
Aj ďalšia inscenácia bola v znamení hudby M. Janouška. Tentoraz to bola scénická hudba v podobe štyroch pôvodných gitarových inštrumentálnych skladieb pre inscenáciu Akože môžem... divadelného zoskupenia Stopy snov.
Album Jednofázového kvasenia Bezfázový stav bol nominovaný na cenu Radio_Head_Award 2011
Základná umelecká škola v Spišskej Novej Vsi pripravila rozprávku Alica v zázračnej krajine.

2014 V divadle Ticho a spol. mala premiéru nová inscenácia, post-apokalyptická vízia Zaplavenie Miloša Janouška a Viki Janouškovej (réžia: Robert Horňák). V hlavných úlohách sa objavili Jana Lieskovská, Pavol Plevčík, Ivan Martinka a Michal Jánoš.

2015 Vychádza kniha sci-fi, fantasy a hororových poviedok M. Janouška: Testament (vyd. Artis Omnis). Kniha sa v rámci koncertu Jednofázového kvasenia krstila „kondenzovaným časom“ a úlohu krstných rodičov prevzali herci Jana Lieskovská a Pavol Plevčík. Jedna z poviedok, Dlhá, horúca obedňajšia siesta bola nominovaná na Cenu Akademie science fiction, fantasy a hororu (ČR)

2016 Divadlo TICHO a spol. premieruje novú inscenáciu V. Janouškovej Zdanlivo slepá ulička so scénickou hudbou Miloša Janouška
Vychádza CD Jednofázové kvasenie: Rybí menuet (Indies Happy Trails)
Divadlo Malá scéna STU uviedlo hru Stefana Caneva: Pana Jana a Čajka, ku ktorej zložil hudbu Miloš Janoušek na texty Ľubomíra Feldeka

2017 Album skupiny Jednofázové kvasenie: Rybí menuet je nominovaný na cenu Radio_Head_Award v kategórii World Music/Folk
Na koncerte Jednofázového kvasenie sa opäť krstilo, tentoraz to bol sólový album inštrumentálnej hudby Miloša Janouška: Mapy labyrintu

Miloš Janoušek je človek mnohých aktivít, pesničkár, spisovateľ, scenárista, hudobný a literárny publicista... Po inštrumentálnej stránke patrí k najlepším fingerpickingovým gitaristom na Slovensku a v jeho repertoári majú zákonite svoje miesto popri spievaných aj inštrumentálne skladby. V hudobnej zložke Janouškovej tvorby sa preplieta množstvo hudobných vplyvov – od renesančnej hudby cez ľudovku, country, blues až po rock – všetko hudba, ktorú zažil a vyskúšal, či už ako hudobník alebo skladateľ. Veľmi dôležitá pre slovenský folk je jeho publicisticko-popularizátorská činnosť – vďaka dlhoročným skúsenostiam a aktívnemu muzikantskému pôsobeniu spolu so znalostným zázemím a prehľadom v oblasti domácej i zahraničnej hudby je vnímaný ako odborník a predstaviteľ kvalitnej hudobnej publicistiky, dávajúci priestor v rovnakej miere veteránom, ako aj najmladšej folkovej generácii.
                                                     (Folk na Slovensku, 2006)